Waarom duurzaam ondernemen nog steeds niet het nieuwe normaal is
De afgelopen jaren is er sprake van een toenemende trend. Of we het nou willen of niet, de wereld om ons heen vraagt steeds meer om een duurzame benadering. Of het nu gaat om het reduceren van ons energieverbruik, het gebruik van papieren rietjes of het kopen van Fairtrade producten. De toenemende impact van de mens op de planeet en alles wat leeft op aarde is de afgelopen jaren niet onopgemerkt gebleven. Het is tijd voor verandering.

Er wordt van ons steeds meer gevraagd als mens, dit geldt niet alleen voor ons privé leven. Nu overheden steeds meer verwachten van de maatschappij als een geheel is het ook tijd voor bedrijven en consumenten om hun groene steentje bij te dragen. Ondanks dat er veel positieve bewegingen plaatsvinden zijn we er nog lang niet. Duurzaam ondernemen en een duurzaam leven leiden is voor een selecte groep vanzelfsprekend. Het gaat lang niet iedereen even makkelijk af.
Spreken we wel dezelfde taal?
De één noemt het maatschappelijk verantwoord ondernemen, de ander duurzaam ondernemen. Allemaal mooie woorden, maar wat wordt er mee bedoeld? Om die vraag te beantwoorden kunnen we de kapstok gebruiken van de Sustainable Development Goals (SDG):
17 doelen voor duurzame ontwikkeling. Ze zijn door de Verenigde Naties opgesteld als doelstellingen voor een betere wereld in 2030. De SDG’s gaan door waar de Millenniumdoelen ophielden en raken een grote diversiteit van onderwerpen: van armoedebestrijding tot schoon drinkwater.
De doelen zijn uiteenlopend en gaan verder dan alleen energiebesparing en het tegengaan van plastic afval. Zo is SDG 3 gericht op het verbeteren van de gezondheid en welzijn van mensen, denk hierbij aan vitaliteit op de werkvloer en de mentale gezondheid van medewerkers. SDG 5 is gericht op het verminderen van gender ongelijkheden, zoals doorgroeimogelijkheden en salarisverschillen tussen mannen en vrouwen. SDG 8 is gericht op het vergroten van de economische productiviteit economische diversiteit, technologische modernisatie en innovatie.
Nog niet iedereen is bekend met de SDG’s of heeft de SDG’s omarmd. Terwijl dit vele voordelen met zich mee brengt. Door hetzelfde framework te gebruiken wordt het al gauw makkelijker om samenwerkingen aan te gaan en te leren van elkaars ideeën en initiatieven.
Meer lezen over de SDG’s doe je hier.
Waar lopen organisaties tegen aan en wat is de oplossing?
Met 17 duurzame ontwikkelingsdoelen en honderden mogelijke subdoelen is de keuze om te starten met een duurzaam plan geen eenvoudige stap. Organisaties vinden het met name lastig om een duurzame strategie te integreren binnen hun huidige bedrijfsstrategie. Als je aan de slag wilt met duurzaamheid wil je het natuurlijk ook goed doen. Dit levert de nodige vragen op. Hoeveel tijd en geld gaat het kosten? Welke duurzame acties gaan we doen en welke niet? Wie gaat zich er mee bezig houden? Hoe rapporteren en communiceren we onze duurzame voortgang? Allemaal terechte vragen waar het antwoord niet altijd voor de hand liggend is.
Daarom is het verstandig om het vooral simpel te houden. In plaats van complexe doelstellingen die vaak onrealistisch zijn en bepaald worden vanuit het hoger management, is het veel effectiever om te starten met kleine realistische haalbare doelen en stappen en initiatieven die bottom-up verzameld en uitgevoerd kunnen worden. Duurzame ontwikkeling gaat verder dan het stellen van targets, die we aan het einde van het jaar meten om te controleren of deze behaald zijn. Door medewerkers vanuit elke laag van de organisatie te betrekken en mee te laten denken over duurzame initiatieven gaat duurzaamheid meer leven en het balletje makkelijker rollen. Kleine acties zoals Fairtrade fruit in de kantine aanbieden, elkaar aanspreken op lampen en kachels die aanblijven staan, inzamelacties voor voedselbanken organiseren, whatsapp groepen voor carpoolen aanmaken, medewerkers advies geven over hun mentale gezondheid. Dit is nog maar het topje van de ijsberg.
Samen mét, in plaats van vóór, de medewerkers, nadenken, over een duurzame bijdrage die de jij kan leveren, draagt bij aan inclusie en eigenaarschap. Het boeken van deze kleine successen en bewust worden van de resultaten die het oplevert werkt motiverend. We zijn er dan nog lang niet. Het starten en beginnen is echter de lastigste stap en één van de meest cruciale fases. Door deze stap laagdrempelig te maken, langzaam te ontwikkelen en te groeien in maturity is niets meer dan normaal.
Durf jij de eerste stap te nemen?
