Veranderen op de juiste manier, dit is hoe je het doet

Het is een vraag die al sinds de oudheid gesteld wordt door de mens. Hoe kunnen we veranderen op de juiste manier? Of het nou gaat om politieke vernieuwing, topsportmanagement of winst voor commerciële organisaties; verandering is onvermijdelijk. Sterker nog verandering is vaak de sleutel tot succes. Organisaties die mee gaan met de tijd en zich weten aan te passen naar alle omgevingsfactoren en de vraag van morgen zijn vaak niet alleen succesvoller, maar houden het ook langer vol dan organisaties die niet flexibel mee veranderen.

veranderen op de juiste manier

Er zijn hele boekwerken en artikelen over verandermanagement en veranderkunde geschreven. In deze literatuur wordt vaak verwezen naar drie belangrijke factoren waar je rekening mee moet houden als je succesvol wilt veranderen.

  1. Verandering begint bij kleine successen.

Wie het kleine niet eert is het grote niet weert. Als we denken aan verandering dan is dat vaak van grote aard. Meestal ligt er ook een belangrijke reden ter grondslag van de verandering. De missie verandert, de markt verandert of de huidige manier van werken levert niet de gewenste resultaten op. Drastische verandering maken binnen een organisatie zijn vaak niet succesvol.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat alleen al bij het veranderen van technologie 60% van de projecten mislukt, terwijl dit percentage bij het veranderen van de manier van samenwerken zelfs 70% is en bij het veranderen van cultuur – menselijk gedrag – al helemaal moeizaam gaat met een mislukkingspercentage van meer dan 80%.

Het grootste obstakel bij verandering is dan ook het gedrag van mensen. Mensen raken gemotiveerd door het behalen van kleine successen en raken gedemotiveerd als de winst lang uitblijft. Een goede manier om de slagingskans van veranderingen te verhogen is om medewerkers kleine stappen te laten formuleren in de richting van de gewenste veranderingen. Haalbare stappen die behapbaar zijn en direct resultaat opleveren. Hiermee begint het balletje te rollen.

  1. Veranderingen in de (sociale en fysieke) omgeving hebben impact.

Van alle veranderingen die je kunt toepassen is het veranderen van de nabije omgeving het meest effectief. Dat zijn de woorden van psycholoog en Nobelprijs winnaar, Kahneman. Onbewust laten wij ons sturen in ons gedrag door onze sociale en fysieke omgeving. Als je bepaald gewenst gedrag wilt stimuleren, kun je dat dus bevorderen door de omgeving zó aan te passen dat het dit gewenste gedrag naar boven haalt.

Als leidinggevende, maar ook als medewerker kun je zelf dingen veranderen in je omgeving. Denk hierbij aan hoe je je dag begint. Start je eerst met een bak koffie en een gesprek of duik je direct in alle e-mails? Werk je in vast team of is het een keer tijd om met een andere samenstelling aan de slag te gaan? In ons artikel over job-crafting geven we nog een advies en aantal tips om jouw werk(omgeving) anders in te regelen.

  1. Veranderingen bijhouden en progressie in kaart brengen is cruciaal.

Nu we het toch over de impact van onze omgeving hebben, kunnen we meteen de brug maken naar het inzichtelijk maken van progressie. Het visueel maken van de vooruitgang op kantoor kan motiverend helpen. Als we kleine stappen zetten, die haalbaar zijn en we daarin vooruitgang boeken is het fijn om dit ook terug te zien.

Een belangrijke factor om succes te behalen bij veranderingen is feedback. Dit kan directe feedback zijn van collega’s over hoe werkzaamheden worden uitgevoerd, of er nog winst te behalen valt in de samenwerking, maar ook feedback over progressie is minstens net zo belangrijk.

Kijk bijvoorbeeld naar topsporters. Tijdens het uitoefenen van hun professie krijgen zij constant feedback over hun resultaten. Na elke nieuwe verandering of ingreep wordt vrijwel meteen het gevolg in de vorm van een resultaat teruggekoppeld. Zo weten ze of ze goed op weg zijn in hun transformatie en of er nog dingen bijgesteld moeten worden. Dit werkt dan ook motiverend. Hetzelfde geldt voor medewerkers op de werkvloer.

Een simpele vragenlijst rond laten gaan elke maand kan zelfs de abstracte doelen zoals een betere ‘sfeer’ of een gevoel van ‘verbinding’ inzichtelijk maken.

Elke organisatie is onderhevig aan verandering. Een succesvolle transitie maken is echter niet altijd een garantie. Drie doorslaggevende succesfactoren die de slagingskans van organisatie veranderingen verhogen zijn: aandacht besteden aan kleine successen, de omgeving aanpassen om wenselijk gedrag te stimuleren en feedback versterken door de voortgang inzichtelijk te maken.  

Ben je nieuwsgierig naar hoe je deze punten succesvol implementeert of wil je weten op welke manieren je nog meer impact kunt maken? Neem dan contact met ons op.