Thuiswerkplek: wat doe je als leidinggevende?

Nu het advies weer gegeven is om zoveel mogelijk thuis te werken, zal een belangrijk deel van de werknemers dat weer gaan doen en een thuiswerkplek creëren. Waar ons dat bij het begin van de pandemie behoorlijk overviel, lijkt het nu terug naar een routine. En er zijn lessen geleerd…

Thuiswerkplek

Wat doe jij als leidinggevende? 
‌‌Veel mensen zijn weer op de werkplek te vinden. Voor sommigen is dit een opluchting want zij waren het thuiswerken zat, hadden behoefte aan sociaal contact en daarnaast de samenwerking met de collega’s gemist. Maar voor anderen betekende het toch ook dat het ‘nieuwe normaal’ best wel goed beviel. Dat je thuis ongestoord je taken of projecten kon afmaken, en dat je je eigen tijd kon indelen.

Met het nieuwe thuiswerk advies is het voor leidinggevenden – die wellicht ook vanuit huis werken – weer een uitdaging om de zaken draaiend te houden en tegelijkertijd de mensen gemotiveerd en betrokken te houden. We hebben een aantal tips en overwegingen voor leidinggevende.

Maar voordat we naar de tips gaan, eerst nog even dit.

We staan nog even stil bij de impact van het thuiswerken:
– De normale structuur was weggevallen
– Het werkritme was onderbroken
– Mensen hadden geen goede thuiswerkplek
– De binding met de werkplek was weg
– Betrokkenheid met team en collega’s was sterk verminderd
– Terugval in teamvolwassenheid
– Toename van burn-out door psychische overbelasting
– Vermindering van werkplezier

Maar ook:
– Je kon ongestoord aan een taak of project werken
– Je kon je eigen dagindeling bepalen
– Niet in de file hoeven staan
– Arbeid en zorg waren voor velen beter te combineren
– Vergaderen via Zoom of Teams werd ‘gewoon’

Maar hoe nu verder? Gewoon terug naar thuiswerken, of …?

Voor leidinggevenden zou ik zeggen:
1. Kies voor een individuele benadering:
‌Stel jezelf de vraag wat de medewerkers nodig hebben om hun werk goed en met plezier te kunnen doen. Stem af op de individuele behoefte bij de medewerker.

2. Autonomie:
 Mensen hebben behoefte aan speelruimte en autonomie. Geef de medewerker de ruimte om te bepalen hoe en wanneer hij thuis werkt of toch soms op kantoor is.

3. Breng structuur aan en maak heldere afspraken: 
‌Wat doe je wel op kantoor en wat niet. Bijvoorbeeld: Kom naar kantoor voor teamoverleg, meetings met collega’s en vergaderingen, en werk je projecten thuis uit.

4. Wees flexibel: 
‌Zorg ervoor dat bekend is wie wanneer aanwezig is. Maak agenda’s inzichtelijk.
5. Maak ruimte voor verbinding op kantoor:
‌plan momenten voor informeel overleg. Spreek je medewerkers individueel en vraag hoe het met ze gaat.

6. Dagelijks contact:
‌Zorg dat je als leidinggevende dagelijks telefonisch of via beeldverbinding contact hebt met de thuiswerkers. Bespreek de dagelijkse dingen en ontwikkelingen en besteed aandacht aan de motivatie en betrokkenheid. Hou de balans tussen taak en mens in acht.

7. Denk aan vitaliteit en gezondheid van medewerkers die veel thuis werken:
‌ Bied mogelijkheden aan en stimuleer om te bewegen/sporten.

8. Wees actief in je leiderschap: 
‌Jij zorgt voor de verbinding!