Onbewuste beeldvorming op de werkvloer, wat doe jij?
Het gebeurt vaker dan we denken. Soms doen we het bewust, maar ook onbewust beïnvloeden we anderen met ons gedrag op de werkvloer. Wetenschappers doen er al jarenlang onderzoek naar en Volgens Kahneman vindt maar liefst 98% van onze denkprocessen plaats in het onbewuste . Wat betekent dit voor jouw omzet, team en samenwerking in je team. Sta je daar als eigenaar of leidinggevende voldoende bij stil?

Wat doe jij aan onbewuste beeldvorming?
Tijdens de eerste 80 seconden van een ontmoeting maken we contact met iemand zijn/haar instincten en menselijkheid. Een voorbeeld: we gaan samen even op reis. Sluit je ogen en beeld je het volgende in. Samen op reis dat vind je vast heerlijk. Op weg naar Hawaï. We stappen in de trein richting Schiphol. In de trein volgen we een gesprek dat gaat over de bakkersschool. Die persoon wil meedoen aan het programma Heel Holland bakt. Ik denk fantastisch! Wat een goede keuze. Inmiddels komen we aan op Schiphol. Na wat wachttijd stappen we het vliegtuig in richting Hawaï. Aan boord wordt er gezongen voor een jong stel dat gaat trouwen. De champagnefles knalt en er wordt waarschijnlijk tussen het mondkapje door een slok uit de fles gedronken. Na een aantal uren komen we aan op onze tropische bestemming. Heel veel informatie en beelden die voorbij zijn gekomen op ons netvlies. Maar hebben we alles nog onthouden? Hoe zag de toekomstige bakker er volgens jou uit, hoe zag het jonge stel eruit, wie bestuurde het vliegtuig richting het mooie Hawaï?
Weet je het nog, we hadden onze ogen dicht. Hoe zag jij de personen voor je? Ik zag een jonge blonde gozer die vanaf de bakkersschool zijn ambitie had gezet op de winst in het programma ‘Heel Holland bakt’. Dat geld overigens ook voor de andere personen, allen hadden een Nederlands uiterlijk. Hoe kan je deze gedachte nu voorkomen? Verblind zijn door je intuïtie en onbewuste beeldvorming, of natuurlijk niet. Hoe doen jullie dat bij sollicitaties of bij reorganisatie? In veel van de gevallen is het gevoel vanuit “de KLIK” of onze intuïtie.
Onbewust denkproces
Het gebeurt vaker dan we denken. Soms doen we het bewust, maar ook onbewust beïnvloeden we anderen met ons gedrag op de werkvloer. Wetenschappers doen er al jarenlang onderzoek naar en Volgens Kahneman vindt maar liefst 98% van onze denkprocessen plaats in het onbewuste. Wat betekent dit voor jouw omzet, team en samenwerking in je team. Sta je daar als eigenaar of leidinggevende voldoende bij stil?
Onze omgeving, onze ervaringen en onze achtergrond kunnen invloed hebben op de beslissingen die we nemen, zonder dat we het altijd doorhebben. Op zich is dit geen groot probleem, mits we hier niet naar handelen. Toch vertonen we onbewust gedrag dat niet altijd gewenst is op de werkvloer. Wanneer we onbewuste beslissingen maken op basis van vooroordelen kunnen we net de juiste toevoeging voor ons team of organisatie mislopen. Sterker nog onze onbewuste beeldvorming heeft een grote invloed op mens gerelateerde beslissingen op de werkvloer. Beslissingen die te maken hebben met recruitment, promotie, prestaties en managen. Wanneer onbewuste beeldvorming plaatsvindt limiteren we de diversiteit binnen de organisatie.
Onbewuste beeldvorming kan op verschillende manieren tot stand komen. Een veelvoorkomend principe is dat we affiniteit zoeken met anderen. Iemand die op ons lijkt, dezelfde voorkeuren heeft, dezelfde afkomst of woonplaats heeft, hetzelfde geslacht heeft of zelfs dezelfde voetbalclub support als ons. Onderzoek heeft laten zien dat diversiteit op de werkvloer, binnen alle niveaus van de organisatie (!), beter presteert en tot meer winstgevend kan zijn dan minder diverse organisaties.
Om dit soort beeldvorming te voorkomen is het verstandig bij het beoordelen en aannemen van mensen dat we gevalideerde methodes gebruiken. Om objectiviteit te vergroten en diversiteit in je team een kans te geven zijn assessments een mooie eerste stap die je als organisatie, gemeente etc. kunt inzetten. Wees je bewust van je eigen blinde vlekken.
Het inzetten van een assessment zoals een persoonlijkheidstest is een bruikbare tool om inzichten te krijgen in de kwaliteiten, valkuilen en gedrag van een persoon. Er zijn meerdere betrouwbare en gevalideerde persoonlijkheidstests die hiervoor gebruikt kunnen worden zoals de BELBIN teamrollen, de Big Five en de 16 Personality Factor test.
Wil je meer te weten komen bekijk dan nu onze website.
