Hoe motiveer je medewerkers in hun ontwikkeling?
Organisaties moeten voorbereid zijn op de toekomst. Aansluiten bij nieuwe ontwikkelingen en veranderingen in producten en anticiperen op vragen uit de markt, het zelf innoveren van technieken en processen zorgen ervoor dat een organisatie duurzaam kan blijven voortbestaan. Maar hoe motiveer je medewerkers?

Om als organisatie bij te blijven moeten je medewerkers zichzelf ontwikkelen, zij vormen immers het hart van je bedrijf. Goed ontwikkelde medewerkers voelen verbinding, zijn meer bevlogen in hun werk en leveren kwaliteit in de dienstverlening; zij begrijpen dat ze hun competenties moeten blijven ontwikkelen.
Maar wat doe je als leidinggevende om ervoor te zorgen dat je medewerkers de eigen ontwikkeling van talent en competenties zelf vorm geven? Hoe motiveer je medewerkers?
Laten we maar eens beginnen met de organisatie zelf.
1. leren is een integraal onderdeel van het personeelsbeleid
Zorg voor een integraal opleidingsbeleid. Opleiden en leren is niet alleen een zorg van de HR-afdeling, maar is een speerpunt in het leiderschap gericht op de competentieontwikkeling van alle medewerkers, van hoog tot laag. Continu willen verbeteren, willen leren van fouten door te reflecteren, passen binnen een cultuur van samen-beter-willen-worden en van duurzame ontwikkeling en van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit betekent dat medewerkers niet alleen ruimte krijgen om beter te worden in de huidige functie (korte termijn), maar ook de kans krijgen opleidingen en trainingen te volgen die hen geschikt maken voor andere functies (lange termijn), en daarnaast – last but not least – de gelegenheid krijgen om cursussen/trainingen te volgen die buiten de scope van het werk liggen, die juist zijn gericht op persoonlijke ontwikkeling en plezier: Gitaarles? Prima! Voetbaltrainer? Uitstekend! De leidinggevende draagt hieraan bij…
2. Creëer een leeromgeving
Een open leerklimaat waarin medewerkers gestimuleerd worden en mogelijkheden krijgen om te leren is een belangrijke pijler. Voor een leidinggevende is hierin een belangrijke en actieve rol weggelegd. De vraag wat de medewerker nodig heeft – verplaats je als leidinggevende in de medewerker – om met plezier zijn werk te doen en hierin te groeien is cruciaal. Dat kan bijvoorbeeld door het stimuleren van samenwerking binnen het team, het koppelen van medewerkers aan elkaar om elkaar te coachen en van elkaar te leren, het organiseren van intervisie-sessies en het voortdurend reflecteren op de vragen ‘Wat kan er beter/anders, hoe kunnen we samen leren en verbeteren?
3. Laat medewerkers doen waar ze goed in zijn
Waar medewerkers goed in zijn, daar hebben ze plezier in. En als medewerkers plezier hebben in hun werk, dan voelen ze zich geïnspireerd en gemotiveerd. Ieder mens heeft talenten, soms verborgen en soms evident. Jonge medewerkers moeten soms hun talenten nog ontdekken, nog exploreren waar ze goed in zijn. Als leidinggevende kun je deze ontdekkingstocht stimuleren door te reflecteren op vragen als: Waar krijg je energie van, wat geeft jou plezier in je werkzaamheden, waar kijk je naar uit, wat gaat jou goed af en wat kost extra energie (wat niet goed gaat of wat niet leuk is).
4. Stimuleer eigen verantwoordelijkheid en initiatief
Maak de medewerker zelf verantwoordelijk, door dat te stimuleren. Wie wil leren zal daar zelf iets voor moeten doen en open moeten staan voor de ontdekkingstocht. Maar de eigen verantwoordelijkheid gaat hand in hand met de mogelijkheid om dat te zijn. Door ruimte te geven om zelf te onderzoeken hoe zij beter kunnen worden en te ervaren hoe de nieuwste technische ontwikkelingen kunnen worden toegepast en hoe dat past binnen de bedrijfsprocessen zal dat bijdragen aan bevlogenheid en het versterken van bekwaamheid.
5. Wees actief en betrokken
Medewerkers hebben behoefte aan erkenning en waardering. Een leidinggevende die ziet wat de medewerker doet, zijn prestaties erkent en daarop feedback en complimenten geeft, stimuleert de betrokkenheid en motivatie. Complimenten dragen bij aan zelfvertrouwen, aan plezier in het werk.
Kortom: motiveer je medewerkers om voorbereid te zijn op de toekomst!
