Young professionals & werkmotivatie

Thuiswerken is de norm, veel bedrijven en organisaties volgen de overheidsmaatregelen om het personeel zoveel mogelijk thuis te laten werken. Voor de thuiswerkers betekent dat in algemene zin dat het dagelijkse contact met collega’s en leidinggevenden op een andere manier verloopt. Veelal telefonisch of per mail en vergaderen via een videoverbinding. In de ideale situatie heeft de thuiswerker een studeerkamer of tenminste een ruimte waarin hij ongestoord kan werken. Maar niet iedereen heeft de luxe van extra ruimte; sommigen werken noodgedwongen vanuit de garage, het tuinhuis of de zolderkamer.
En, nog los van de ruimtelijke perikelen, beschikt men niet altijd over dezelfde kantoorfaciliteiten als die op het werk, zoals goed meubilair en alle ICT-voorzieningen. Uitgaande van de ideale situatie waarin wordt beschikt over ruimte en faciliteiten, bestaat er nog een ander vraagstuk: In hoeverre kan de jonge professional zich ontplooien; kan hij zijn competenties verder ontwikkelen zonder dagelijks contact op de werkvloer?

‌‌Hoe ervaren young professionals werkmotivatie en hoe gaan zij hier mee om? Wij vroegen het Roos (21)

Young professionals & werkmotivatie

Nog voor de pandemie zijn werkprestatie en werkmotivatie een van de meest besproken onderwerpen in de organisatiewereld. Deze twee veel bestudeerde termen gaan dan ook hand in hand met elkaar. Gemotiveerde medewerkers zijn beter bereid goed werk te leveren, ervaren minder stress op de werkvloer, zorgen voor betere collegiale samenwerking, zijn creatief en gaan langer mee dan medewerkers die niet gemotiveerd zijn.

Young professional Roos (21)

Kinderverpleegkundige
‌Lees hier het interview

Werkmotivatie & thuiswerken

Door de komst van corona worden deze factoren beïnvloedt. En daarmee ook de motivatie van medewerkers. Het thuis werken kent een aantal voordelen, maar op lange termijn heeft dit ook negatieve gevolgen op motivatie van medewerkers. Vaak nemen we ons werk mee naar ons privé leven en zo ook andersom. Nu we thuis zitten raken deze twee werelden elkaar net wat vaker. Vooral bij young professionals die een bepaalde uitlaatklep missen. Deze uitlaatklep kan van alles zijn, (team)sporten, drankje doen met vrienden, concerten bezoeken. Nu dit allemaal niet kan gaan we opzoek naar alternatieven. Toch lijkt dit niet altijd even makkelijk, en voor korte duur voldoening te geven. 
‌‌‌
‌De vraag is: hoe motiveer je medewerkers, hoe houd je medewerkers gemotiveerd en hoe doe je dit alles op afstand?
Als organisatie is dit het moment om bewuster te worden van de impact dat thuiswerken heeft op de medewerkers, zowel goedschiks als kwaadschiks. En rekening te houden met alle bovengenoemde facetten die wegvallen of juist onderdeel van het werk worden. Met name de sociale aspecten spelen hierbij een belangrijke rol:
‌ 
 In hoeverre is de medewerker mentaal & fysiek fit?
 Hoe gaat het eigenlijk echt met de medewerker?
 In hoeverre is de medewerker betrokken en gemotiveerd?
 In hoeverre heeft de medewerker het gevoel dat hij/zij toegevoegde waarde heeft; dat zijn bijdrage ertoe doet?

‌Hoe kunnen wij dit voor jouw organisatie aanpakken?
Hoe ervaren young professionals werkmotivatie en hoe gaan zij hier mee om?

Hoe ziet jouw werk er uit? 

Ik werk op de kinderafdeling in het Noordwest Ziekenhuis. Ik ben net geslaagd en ontzettend blij dat ik geslaagd ben als kinderverpleegkundige. We werken verschillende diensten; dagdiensten, avonddiensten en nachtdiensten. Mijn werkdag is altijd anders en heeft dan daardoor ook niet altijd een duidelijke dagindeling. Het enige moment wat vast staat is dat er om 10:00 uur artsen visite wordt gelopen. Elke dag is anders en elke dienst loopt ook anders dan je daarvoor in gedachten zou hebben. Op de kinderafdeling worden alle kinderen van 0 tot 18 jaar opgenomen met uiteenlopende opname redenen en veel verschillende disciplines. Zoals neurologie, chirurgie, psychosociaal of respiratoire aandoenigen. Eigenlijk kunnen alle ziektebeelden bij ons op de kinderafdeling voorkomen, zolang het maar een kind is. Als een patiënt wordt opgenomen, dan geeft de (kinder)arts de orders en voeren de kinderverpleegkundige deze uit. wordt opgenomen. Ook dit verschilt per patiënt en per ziektebeeld. neurologische controles, vitale controles, vochtbalansen controleren en compenseren, sondes inbrengen, assisteren met het inbrengen van infusen, medicijnen toedienen, zuurstof toedienen, etc. Op de kinderafdeling is een van de belangrijkste skills dat je de patiënt ook kan gerust stellen en kan kalmeren en diens ouders duidelijk en goed kunnen informeren. Sociale vaardigheden zijn erg belangrijk!

‌Tijdens de coronacrisis zien we dat de zorg verandert. Er worden meer psychosociale opnames opgenomen, zoals angststoornissen, suïcide pogingen, eetstoornissen en excessief huilen bij baby’s.
‌‌
Hoe gaat het met je?
Qua gezondheid gaat het goed, veel testen moeten ondergaan. Maar allemaal negatief. Verder voel ik me fit.
‌‌
Hoe lang zou je het nog vol kunnen houden? 
Het is lastig om te zeggen, heb er zelf niet heel veel last van. Vind het jammer dat ik niet meer met vriendinnen leuke dingen kan doen, bijv. op het terras zitten. 

‌Ook vind ik het jammer dat ik niet zorgeloos naar mijn familie kan en deze kan knuffelen. 

‌Maar het zit me niet tot aan m’n nek. Toen de pandemie begon liep ik nog stage in Alkmaar, dat was een bruisend en groot ziekenhuis en dat zag je opeens veranderen in een soort spookziekenhuis.

Wat kun je absoluut niet als je thuis werkt maar wel op kantoor werkt?

Ik denk toch echt, om mezelf aan te zetten om te werken. Mijn concentratieboog is tijdens het studeren thuis veel kleiner, dan dat ik op school ben. Thuis heb je eerder afleiding om andere dingen te doen die niet school gerelateerd zijn. 
‌‌
Heb je thuis de ruimte om te kunnen werken?
Ik werk in het ziekenhuis. Wat betreft studeren: In eerste instantie kon ik naar school, en de laatste drie lesweken heb ik online gevolgd. Niet veel last gehad. Vorige maand scriptie ingeleverd. Kon allemaal via Teams. Ik ben niet handig met het werken via Teams, maar het is wel oke. Je kan wel eventjes iemand zien en sparren over dingen, beter dan mail of app contact. Je kan zo concreter dingen afspreken.
‌‌
Heb je nog even vaak contact met je leidinggevende als voorheen?
De laatste tijd wel weer vaker, want we zijn fysiek op het werk. Maar ik kan haar altijd meteen contacten als er iets is. Ze is heel toegankelijk. Aan het eind van de week op vrijdag krijgen we van onze leidinggevende het teamnieuws/coronanieuws mee. 
‌‌
Hoe ervaar je 1 op 1 contact met je leidinggevende?
Ze is veel betrokken geweest bij het personeel. Ze heeft het zelf ook drukker en een lastige periode achter de rug. Ik heb haar veel gezien. Als ik ergens mee zat, dat kon ik meteen bij haar terecht.

Hoe ontwikkel jij je nu op kantoor? 

Ik ben bijna klaar met de opleiding en dan ben ik gediplomeerd kinderverpleegkundige! Ik kijk er enorm naar uit om straks te werken, maar zou ook nog graag door willen studeren. Vanuit het werk krijgen we heel veel scholing, je blijft bekwaam in je vak, je krijgt symposium, en je moet voldoen aan bepaalde punten, waarvoor je e-learnings maakt. Aankomende periode ga ik mijzelf meer ontwikkelen op zelfstandigheid. Ik ben net klaar met mijn opleiding, maar dat betekent nog niet dat ik alles weet. Ervaring is heel belangrijk in het ziekenhuis, veel casussen meemaken en hierin juist handelen! Ervaring komt met de jaren.
‌‌
Wat heb jij nodig van je leidinggevende?
Zeker een stukje waardering. Voor het werk wat we doen. We zijn een heel leuk en sociaal team en vergeten onszelf hier soms in. 
‌‌‌
Hoe behoud je je relatie met je collega’s?
Wij werken natuurlijk in een team en werken met elkaar op de afdeling. Dus gewoon op het werk aanwezig zijn en praten. Een heel hecht team, van 25 personen. We wisselen elkaar af, we werken altijd met verschillende mensen in verschillende shifts. 
‌‌‌
Wat zou je willen zien als je directeur was van je organisatie (tijdens de pandemie)?
Ten eerste, wij hebben een heel oud ziekenhuis; dus faciliteiten vernieuwen. Om comfort te geven aan kinderen en ouders. Kleine dingetjes, zoals Netflix voor kinderen of tablets in plaats van oude DVD’s. Dat is wel al in de maak. Het is allemaal best goed geregeld, met afwisseling van collega’s. 

Welk advies wil je andere mensen meegeven, tips voor anderen die het nu ook lastig hebben in deze tijd, iets wat jou heeft geholpen?
Als ik kijk naar de sociale problematieken, zou ik in eerste instantie zeggen ‘praat erover’. Dit is misschien cliché, maar het helpt wel! Geen standaard vragen stellen als in ‘Alles goed?’ Maar vooral doorvragen.
Veel kinderen zitten thuis te werken/studeren en er is minder houvast voor hen. Geen leuke dingen meer doen met vrienden, familie etc. Depressieve gedachten en angsten kunnen hierbij snel worden ontwikkelt. Praat met je kinderen, vraag door! Dat geldt ook voor mensen van onze leeftijd, ik heb genoeg contacten die dat zeggen. Op gegeven moment ben je er klaar mee. Je bent jong en je wilt gewoon leuke activiteiten doen!

Planning is altijd een dingetje, ik ben chaotisch aangelegd. Begin vooral op tijd aan projecten, scripties en opdrachten. Er gaat meer tijd overheen met nakijken van opdrachten, dus dit moet je meenemen in je planning. De planning wordt sowieso anders met corona natuurlijk, dingen verschuiven, worden uitgesteld of zelfs afgesteld. Structuur is belangrijker dan ooit. 
Dé beste aanpak & advies
Uit onze ervaringen hebben wij de beste tips en adviezen op een rij gezet die direct ingezet kunnen worden binnen jouw organisatie. Want wij zouden EPAHS niet zijn als wij geen tips hebben die direct succes bieden!
tips voor jouw organisatie
Wij helpen graag! 
EPAHS is een team van ervaren specialisten. Wij staan jou graag te woord en bekijken samen de mogelijkheden voor jouw organisatie. Weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Vraag direct vrijblijvend een kennismakingsgesprek aan met één van onze experts.
laten we een afspraak plannen

Contact

Locatie Den Helder
‌Willemsoord 29a
‌1781 AS Den Helder

Locatie Nijmegen
‌Stationsplein 26
‌6512 AB Nijmegen

T: 088 - 50 17 100
E: info@epahs.nl

Social Media

Juridisch

Meet the team

EPAHS is er om jouw organisatie te laten groeien. ‌Wij zijn hét organisatie adviesbureau die alle gebieden in balans brengt. 

Nieuwsbrief
‌‌Vacature