Young professionals & vitaliteit

Thuiswerken is de norm, veel bedrijven en organisaties volgen de overheidsmaatregelen om het personeel zoveel mogelijk thuis te laten werken. Voor de thuiswerkers betekent dat in algemene zin dat het dagelijkse contact met collega’s en leidinggevenden op een andere manier verloopt. Veelal telefonisch of per mail en vergaderen via een videoverbinding. In de ideale situatie heeft de thuiswerker een studeerkamer of tenminste een ruimte waarin hij ongestoord kan werken. Maar niet iedereen heeft de luxe van extra ruimte; sommigen werken noodgedwongen vanuit de garage, het tuinhuis of de zolderkamer.
En, nog los van de ruimtelijke perikelen, beschikt men niet altijd over dezelfde kantoorfaciliteiten als die op het werk, zoals goed meubilair en alle ICT-voorzieningen. Uitgaande van de ideale situatie waarin wordt beschikt over ruimte en faciliteiten, bestaat er nog een ander vraagstuk: In hoeverre kan de jonge professional zich ontplooien; kan hij zijn competenties verder ontwikkelen zonder dagelijks contact op de werkvloer?

‌‌Hoe ervaren young professionals werkmotivatie en hoe gaan zij hier mee om? Wij vroegen het Inge (20)

Young professionals & vitaliteit

De nieuwsberichten staan er vol mee. Het effect van thuiswerken op de gezondheid van de medewerker is een indirect gevolg van de pandemie, maar niet geheel onbelangrijk. Nu de sportscholen gesloten zijn, de wintermaanden nog op gang zijn en de feestdagen net achter de rug zijn is het belangrijk om stil te staan bij de fysieke gezondheid van de mens.

Young professional Inge (20)

Sales adviseur & studente
‌Lees hier het interview

Vitaliteit & thuiswerken

Impact op de fysieke gezondheid van de medewerker gaat hand in hand met de mentale gezondheid. Voor velen is sporten en beweging een uitlaatklep die goed is voor de gemoedstoestand. Wetenschappelijke onderzoeken wijzen uit dat medewerkers die aandacht besteden aan vitaliteit minder stress ervaren op de werkvloer, meer energie hebben en daardoor productiever zijn en beter presteren.    

‌Ondanks dat de bewegingsvrijheid is afgenomen zijn er genoeg alternatieven om het lichaam fit te houden. Het is belangrijk dat organisaties hun medewerkers stimuleren en ondersteunen om fit te blijven. Ook op anderhalf meter is dat goed mogelijk. In organisaties wordt er veel aandacht besteed aan de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers op het gebied van talentontwikkeling, loopbaan coaching, competentieontwikkeling. Maar bij de ontwikkeling van de vitaliteit van de medewerker wordt minder vaak stil gestaan.

De vraag is: hoe zorg je er voor dat je vitale medewerkers hebt en behoudt en hoe doe je dit gedurende de pandemie?
Als organisatie is dit het moment om meer aandacht te besteden aan de impact van de (fysieke & mentale) gezondheid op het welzijn en presteren van de medewerkers. Niet alleen het bieden van faciliteiten of oplossingen is hierbij belangrijk. Het structureel verbeteren van de vitaliteit binnen de organisatie leidt tot een meer energieke organisatie.

 In hoeverre wordt er onderzoek gedaan naar vitaliteit en fitheid op de werkvloer?
 Hoe gaat de organisatie om met toenemende stress in deze tijd?
 Welke ondersteuning biedt de organisatie om medewerkers fit te houden?

‌Hoe kunnen wij dit voor jouw organisatie aanpakken?
Hoe gaan young professionals om met vitaliteit en thuiswerken?

Heb je thuis de ruimte om te kunnen werken? 

Ja, ik woon in een studentenhuis met andere meiden. Ik heb een vrij grote kamer met bureau en dat is m’n eigen plekje. Voor een rustmoment kan ik afstand nemen van mijn werkplek. Ik heb een goede laptop en een normale bureaustoel. Daar moet ik niet 20 uur achter elkaar op zitten maar voor nu is het prima. 

‌Als ik thuis twee dagen een shift van 8 uur zou moeten werken, dan wordt dat lastig. Het bedrijf waar ik werk verkoopt matrassen. We horen veel nek- en rugklachten van klanten. Ook wordt zitten gezien als het nieuwe roken. De missie van onze organisatie is: mensen die thuis lichamelijke klachten hebben vullen een adviespaneel in. Het is mijn taak om mensen op te bellen en goed uit te horen. Ik maak een inschatting wat de klant nodig heeft en adviseer hen een passend product die aansluit op de behoefte. 

‌Hoe gaat het met je?
Het gaat goed, maar het is een beetje een vage periode. Je bent gewend om het druk te hebben wat betreft sociaal contact. Je kan geen nieuwe mensen leren kennen op de studie en online communiceren is lastiger omdat je minder snel een gesprek begint.

Hoe lang zou je het nog vol kunnen houden?
Ik hoor veel mensen dat ze er echt doorheen zitten en het snel moet veranderen. Zelf kan ik mezelf nog gaande houden. Wij mogen nog met een stuk of 10 naar kantoor en kunnen afstand houden. Op kantoor kan ik dus nog wel mensen ontmoeten. Ik kan me wel voorstellen dat mensen er helemaal doorheen zitten. Ik heb wel veel minder concentratie achter de laptop. Je wordt snel afgeleid als je thuis werkt. En de motivatie is minder, omdat je in dezelfde omgeving bent. Je hebt thuis je rustmoment, nu zit je in een gemixte omgeving.  

Wat kun je absoluut niet als je thuis werkt maar wel op kantoor werkt? 

Dat is toch echt wel mezelf aanzetten tot werken. Op kantoor word ik meer gestimuleerd. Als ik weet dat ik moet knallen dan ga ik ’s ochtends vroeg naar de Universiteit. De omgeving moet mij stimuleren.

Heb je nog even vaak contact met je leidinggevende als voorheen? Word je vaker of minder vaak geconfronteerd?
Ja, ik wel! Ik heb sinds het begin van de pandemie evenveel contact. Mijn leidinggevende is altijd op kantoor en spreekt iedereen. Ik heb een betrokken manager.

Hoe ervaar je 1 op 1 contact met je leidinggevende?
Ik vind het zelf wel prettig. Mocht er iets zijn, dan kan ik dat heel makkelijk aangeven. Hij is namelijk open en betrokken. Als hij dat niet was dan had er een kloof ontstaan, vooral in deze tijd. Niet alleen op werk, ook privé dingen die m’n prestaties kunnen beïnvloeden, kan ik bespreken. Maar heel diep in details treden, zou hij niet doen.

Hoe behoud je je relatie met je collega’s?
Tussen het bellen door kan je een gesprekje met iemand aanknopen. Dat wordt bij ons gestimuleerd. We hebben een klimaat waar iedereen een praatjesmaker is. Wanneer je nieuw bent wordt na de eerste werkdag geadviseerd om naar vier nieuwe mensen toe te stappen.

Het was leuker geweest als we een netwerkborrel hadden gehad. Alle medewerkers geven ook aan dat we het missen om elkaar beter te leren kennen. Het is ook minder geworden met de medestudenten. Ik zie ze niet zo vaak in de collegebanken, al probeer ik er zelf zo veel mogelijk te zijn.

Hoe ontwikkel jij je nu op kantoor? 

Ik ben zelf aan het kijken naar de mogelijkheden om mij heen. Ik ben nog aan het studeren en ik zou graag een Master willen doen om mij te blijven ontwikkelen. Ik twijfel nog of ik dan toch nog stage ga lopen om mij in de praktijk te ontwikkelen. Hier ben ik nog niet over uit...

Op werk hebben we conversie percentage wat we moeten verkopen en we worden gecoacht. Als je merkt dat het minder wordt, wordt je aangeraden om samen met een collega je klantcontacten te beluisteren en te analyseren. Hierdoor ontwikkel je je skills samen!

Wat zou je willen zien als je directeur was van je organisatie (tijdens de pandemie)?
Feedback is heel goed en moet op een motiverende manier gebracht worden. Ik merk dat het nu belangrijker wordt doordat mensen eerder een dip ervaren. Motiverende woorden en complimenten zijn in deze tijd heel belangrijk. Het gaat niet alleen om feedback geven, maar ook de manier waarop. Bij mij zelf merk ik dat het motiverend werkt! 
Dé beste aanpak & advies
Uit onze ervaringen hebben wij de beste tips en adviezen op een rij gezet die direct ingezet kunnen worden binnen jouw organisatie. Want wij zouden EPAHS niet zijn als wij geen tips hebben die direct succes bieden!
TIPS VOOR JOUW ORGANISATIE
Wij helpen graag! 
EPAHS is een team van ervaren specialisten. Wij staan jou graag te woord en bekijken samen de mogelijkheden voor jouw organisatie. Weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Vraag direct vrijblijvend een kennismakingsgesprek aan met één van onze experts. 
laten we een afspraak inplannen

Contact

Locatie Den Helder
‌Willemsoord 29a
‌1781 AS Den Helder

Locatie Nijmegen
‌Stationsplein 26
‌6512 AB Nijmegen

T: 088 - 50 17 100
E: info@epahs.nl

Social Media

Meet the team

EPAHS is er om jouw organisatie te laten groeien. ‌Wij zijn hét organisatie adviesbureau die alle gebieden in balans brengt. 

Nieuwsbrief
‌‌Vacature