Young professionals & leiderschap

Thuiswerken is de norm, veel bedrijven en organisaties volgen de overheidsmaatregelen om het personeel zoveel mogelijk thuis te laten werken. Voor de thuiswerkers betekent dat in algemene zin dat het dagelijkse contact met collega’s en leidinggevenden op een andere manier verloopt. Veelal telefonisch of per mail en vergaderen via een videoverbinding. In de ideale situatie heeft de thuiswerker een studeerkamer of tenminste een ruimte waarin hij ongestoord kan werken. Maar niet iedereen heeft de luxe van extra ruimte; sommigen werken noodgedwongen vanuit de garage, het tuinhuis of de zolderkamer. 
En, nog los van de ruimtelijke perikelen, beschikt men niet altijd over dezelfde kantoorfaciliteiten als die op het werk, zoals goed meubilair en alle ICT-voorzieningen. Uitgaande van de ideale situatie waarin wordt beschikt over ruimte en faciliteiten, bestaat er nog een ander vraagstuk: In hoeverre kan de jonge professional zich ontplooien; kan hij zijn competenties verder ontwikkelen zonder dagelijks contact op de werkvloer?

‌Hoe ervaren young professionals leiderschap en hoe gaan zij hier mee om? Wij vroegen het Ricardo (27)

Leidinggeven aan young professionals

Voor de competentieontwikkeling en de motivatie van medewerkers is het belangrijk om afgestemd te zijn met de leidinggevende over de doelstellingen en resultaten. Aan de hand van feedback, het verkrijgen van waardering en erkenning voor prestaties. Iedere medewerker (!) heeft behoefte aan erkenning van prestaties, ongeacht de positie die hij bekleedt binnen een bedrijf of organisatie. Te gemakkelijk wordt er soms vanuit gegaan dat hoger opgeleiden wel hun eigen weg vinden en dat zij zorgen voor hun eigen motivatie en betrokkenheid bij hun werk. En deze valkuil is zeker ook van toepassing op de ‘young professional’, die zijn weg in de loopbaan nog moet vinden.

Young professional: Ricardo (27)

Financieel medewerker (groothandel, logistiek)
‌Leer hier het interview 

Leiderschap & thuiswerken

Als thuiswerken de norm is, en het perspectief is dat dit nog geruime tijd zal duren, dan staat de motivatie van medewerkers onder druk. Nog los van de economische gevolgen van de coronacrisis, want ook de zekerheid van een baan kan immers onder druk komen te staan. De ene mens zal daar anders mee omgaan dan de ander. Onderzoek van de University of Nebraska wijst uit dat het soort werk en de verschillende persoonlijkheden bepalend zijn voor de prestaties van individuen in deze tijd. De extrovert zal er moeite mee hebben, terwijl de introvert nog een tijdje door kan gaan op deze manier. De best presterende medewerkers doen het wellicht minder goed in deze periode, terwijl anderen juist zullen floreren.

‌De stelling van dit moment is voor de leidinggevenden om nog sterker hun leiderschap op zich te nemen. Met name de sociale aspecten van leiderschap spelen hierbij een belangrijke rol: 

 In hoeverre is de medewerker ‘mentally fit’?
 Hoe stem je als leidinggevende af met de medewerker over zijn/haar behoeften (aan ondersteuning).
 Op welke wijze geeft de leidinggevende erkenning en waardering voor prestaties?
 Op welke wijze stuurt de leidinggevende bij als dat nodig is?
 In hoeverre is de leiderschapsstijl afgestemd op deze behoeften?
 In hoeverre is de leidinggevende bereikbaar voor zowel persoonlijke als werkgerelateerde kwesties?

‌‌Hoe kunnen wij dit voor jouw organisatie aanpakken?
Hoe ervaren young professionals leiderschap en hoe gaan zij hier mee om?

Hoe lang zou je het nog vol kunnen houden? 

‌Ik denk dat ik het nog best lang vol houd; ik kan gewoon goed werken thuis. Maar ik wordt er niet blij van als ik weet dat ik nog een jaar thuis moet werken. Normaal praat ik veel op werk en maak ik altijd grapjes met collega’s. Ik heb ook een goede band met een aantal collega’s waarmee ik goed bevriend ben. Dat mis ik nu wel.

‌Op het werk gaat het nu ook weer beter. Ik ben inmiddels gewend aan het thuis werken. Soms mis ik wel motivatie of ben ik snel afgeleid, maar die momenten heb je altijd wel. Omdat er nu weinig is wat je kan doen naast het werk merk je het wat meer. Je zit nu bijna elke dag thuis.

Hoe gaat het met je?
Het gaat z’n gangetje, ik voel me goed en ik ben gezond. Ik heb een tijdje geleden Corona gehad, toen voelde ik me minder goed. Maar ik ben blij dat het nu weer beter gaat. Helaas kan ik nog altijd niet goed proeven of ruiken dus ik hoop dat dat beter wordt met de tijd.
‌‌
Heb je thuis de ruimte om te kunnen werken?
Ja, al heb ik niet per se een aparte ruimte waar ik kan werken. Meestal zit ik aan de keukentafel op m’n laptop te werken. Soms raak ik wel afgeleid omdat je makkelijker op je telefoon kan of lekker de muziek aan kan doen. Maar aan de andere kant merk ik dat ik juist wel beter kan werken met muziek aan op de achtergrond, wat op werk niet echt kan omdat je er anderen eerder mee stoort. Met oordopjes kan je ook niet zitten want dan ben je niet makkelijk bereikbaar voor je collega’s. Dus het thuiswerken heeft zo zijn voor- en nadelen.

Heb je nog even vaak contact met je leidinggevende als voorheen?

Ik heb evenveel contact met m’n supervisor als voorheen. We hebben onze wekelijks meetings met het hele team. Toch is het contact wel anders. Normaal ga je met elkaar praten, ook over kleine dingen zoals; vriendinnen, voetbal of feestjes. Nu gaat het vaak over werk of gezondheid. Het is makkelijk om te zeggen “Alles goed?” “Ja, met jou?” Terwijl je in het echt soms kan zien dat iemand dat zegt maar het niet altijd zo is. Het aantal contact momenten is gelijk gebleven maar heeft wel een andere wending.

‌Wat kun je absoluut niet als je thuis werkt maar wel op kantoor werkt?
Ik ben heel sociaal en mis dus af en toe even naar je collega’s lopen als je iets niet snapt of als zij iets niet snappen. Ik help graag andere mensen en werk veel samen; als ik iets weet wat zij niet weten en andersom. Ook mis ik een praatje maken met iemand tussendoor. Als je nu belt met Zoom is dat toch anders want je belt meestal voor iets specifieks en werk gerelateerd. 

Hoe ervaar je 1 op 1 contact met je leidinggevende?
Ik heb echt een chille supervisor. Hij helpt me altijd, ook met privé situaties als ik daarmee zit. Maar wat ik al zei; omdat hij natuurlijk ook gewoon bezig is en met iedereen af en toe belt, heb je minder snel momenten dat je elkaar spreekt zoals in de pauze of aan het einde van de dag als je elkaar tegenkomt op kantoor. Als we bellen gaat het meestal over werk. 

Wat zou je willen zien als je directeur was van je organisatie (tijdens de pandemie)?

Ik zou wel iets organiseren dat je een soort van online borrel hebt ofzo, waarbij het niet over werk gaat. In het begin hadden we dat een keer gedaan en dat vond ik wel leuk! Ik weet niet of het mag om het op 1,5 meter te doen en in het echt af te spreken met zoveel mensen? Het is wel belangrijk als iedereen elkaar spreekt en weet hoe het met elkaar gaat. Sommige mensen hoor je nooit, dat zit niet in hun karakter. 

‌Hoe ontwikkel jij je nu tijdens deze pandemie?
Bedoel je met werk? We hebben gewoon standaard trainingen die we moeten volgen op werk. Ook via Zoom. Ik volg al die trainingen. 

Hoe behoud je je relatie met je collega’s?
Niet echt, maar hetzelfde geldt voor alle relaties op dit moment. Je spreekt elkaar een beetje en met sommige collega’s die je bijna nooit sprak is het al helemaal verdwenen. Alleen in de Zoom meeting zegt iedereen hoe het gaat of hoe hun weekend was. Sommige collega’s spreek ik naast werk ook altijd, alleen normaal doen we iets samen en nu natuurlijk niet. Dat mis ik wel. 

Heb je problemen met de applicaties en software?
Nee, ik werk meestal in een programma die ik gewoon op m’n laptop heb staan. Ik heb thuis ook goede wifi dus ik kan goed werken.

‌‌De ene mens is de andere niet, maar in algemene zin is er in deze bijzondere tijd behoefte aan duidelijkheid, ook als dat betekent dat er duidelijkheid is over onzekerheid, over andere perspectieven dan men zich had voorgesteld. Dit is de tijd waarin van leidinggevenden misschien wel meer gevraagd wordt dan in het ‘oude’ normaal.
Dé beste aanpak & advies
Uit onze ervaringen hebben wij de beste tips en adviezen op een rij gezet die direct ingezet kunnen worden binnen jouw organisatie. Want wij zouden EPAHS niet zijn als wij geen tips hebben die direct succes bieden!
TIPS VOOR JOUW ORGANISATIE
Wij helpen graag!
EPAHS is een team van ervaren specialisten. Wij staan jou graag te woord en bekijken samen de mogelijkheden voor jouw organisatie. Weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Vraag direct vrijblijvend een kennismakingsgesprek aan met één van onze experts.
Laat je adviseren

Contact

Locatie Den Helder
‌Willemsoord 29a
‌1781 AS Den Helder

Locatie Nijmegen
‌Stationsplein 26
‌6512 AB Nijmegen

T: 088 - 50 17 100
E: info@epahs.nl

Social Media

Juridisch

Meet the team

EPAHS is er om jouw organisatie te laten groeien. ‌Wij zijn hét organisatie adviesbureau die alle gebieden in balans brengt. 

Nieuwsbrief
‌‌Vacature