EPAHS integrale MIOO-aanpak maakt van UWV werkbedrijf een geoliede machine

Het UWV staat voor een uitdaging: er zijn meer banen beschikbaar dan mensen die het werk kunnen doen. Werkzoekenden willen wel aan de slag, maar hebben vaak niet de juiste vaardigheden voor de openstaande vacatures. Om werkgevers en werknemers snel en effectief te helpen en langdurige uitkeringssituaties te voorkomen, heeft het UWV hulp ingeschakeld van EPAHS. Deze experts op het gebied van verandermanagement helpen het UWV in Alkmaar bij het optimaliseren van de prestaties van de organisatie en medewerkers.

 

UWV

Brancheteams

Regiomanager Hans Tromp: “Ik was al een tijdje aan het kijken hoe we onze dienstverlening konden verbeteren door de prestatie van de mensen en de organisatie te optimaliseren. Een voorbeeld: we hebben hier een binnen- en buitendienst, oftewel een Werkzoekendendienstverlening (WW) en Werkgeversservicepunt (WSP). De match tussen die twee kon beter.”

Om de geschetste verbeterpunten integraal aan te pakken en de samenwerking tussen het WW en WSP te intensiveren en optimaliseren, is Hans Tromp een projectgroep opgestart. Een van de leden was Adviseur Intensieve Dienstverlening Fred Bos. “De kans om dingen te verbeteren, spreekt mij wel aan”, aldus Fred. Het was deze projectgroep die kwam met het idee om de adviseurs van het WW en WSP in te delen in teams die zich richten op een branche in de arbeidsmarkt waarin een of meerdere sectoren zijn ondergebracht: de zogenaamde brancheteams.

Elk brancheteam is multidisciplinair samengesteld uit zowel adviseurs van de WW als het WSP en gespecialiseerd in één sector of een bundeling van sectoren. Hierdoor is de kennis over de mogelijkheden, opleidingen, kansen en ontwikkelingen binnen een vakgebied/sector verenigd. En zo sluiten vraag en aanbod van opdrachtgevers en klanten optimaal op elkaar aan. In elk brancheteam bestaat een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het behalen van de teamdoelen en KPI’s.

Frisse Blik

“Verandering levert her en der altijd wel wat weerstand op. Ook in de projectgroep liep het niet altijd even soepel. Ik gaf bij Hans aan dat een onafhankelijke, krachtige projectleider wellicht zou kunnen helpen om het vliegwiel beter op gang te brengen”, vertelt Fred. “Hans is toen gaan zoeken naar een organisatieadviesbureau dat dit gehele veranderproces wat breder aanliep, met een organisatieadviseur die verder kon kijken dan de doorsnee adviseur.”

Eigen succes

De belangrijkste succesfactor? “Dat is toch wel het stukje draagvlak binnen de organisatie dat zorgde dat dit uiteindelijk vanuit de medewerkers zelf ging werken, vervolgt Hans. “Aan het begin werd er hier en daar met een tikkeltje argwaan gekeken, maar uiteindelijk werd het een soort steen in het water. We gingen steeds een stapje vooruit, en dat hebben de werknemers zelf voor elkaar gekregen. Andere directeuren keken met grote interesse naar dit traject en zijn benieuwd hoe we dit allemaal hebben gerealiseerd. Ik ben echt trots op de medewerkers en wat we de afgelopen maanden bereikt hebben.”

Overstap naar Brancheteams

“Daar heeft de integrale MIOO-aanpak ons echt bij geholpen. De missie en visie zijn nog hetzelfde, maar beide worden nu in praktijk beter doorgevoerd. Het middel is anders, de gesprekken zijn anders. De brancheteams hebben doelen, eigen teamplannen die ze bespreken. En dat maakt dat ze eigenaar zijn van een eigen klantpopulatie, waarvan ze weten dat er zoveel mogelijk mensen af moeten en weer aan het werk gaan.”

De overstap naar brancheteams heeft er ook voor gezorgd dat managers meer in handen hebben om mensen aan te sturen en waar nodig aan te spreken.

Onderling vertrouwen
‌Adviseur Werk, Canan Demir – Celik: “EPAHS hielp ons als WW en WSP veel tijd in elkaar te investeren. We leerden elkaar steeds beter kennen, wat zorgde voor vertrouwen. Zo begrepen we elkaars standpunten steeds beter en konden we echt aan het werk. We werden al gauw één team.”

Teamspirit
‌Binnen ons brancheteam heerst ook echt een teamgevoel. We pakken allemaal veel meer onze verantwoordelijkheid”, vertelt administratief medewerker Cisca Landsmeer. “Ik heb nu nog meer uitdaging in mijn werk.”

Gedeelde verantwoordelijkheden

Het grappige is: als je van een afstand zou kijken, lijkt er weinig veranderd binnen het WERKbedrijf. Hans: “We hebben niet een nieuw wiel uitgevonden. Wel is de aanpak totaal veranderd. We hebben nu een meer open cultuur waarin verantwoordelijkheden worden gedeeld. De focus is helderder en de zelfstandigheid om problemen op te lossen groter. Je ziet mensen nu zelf naar oplossingen zoeken in plaats van dat ze ‘naar boven kijken’ voor hulp.”

We zijn klaar voor de toekomst

“Ik geef het traject een 8,5. Het anders kijken naar dingen, die frisse blik, daar heb ik het meest aan gehad. Ik kan met de professionals EPAHS snel schakelen om een creatief proces te beginnen. Ik heb mensen nodig die meedenken en iets met me opbouwen. Experts die buiten de huidige kaders denken zonder precies te weten waar je uitkomt. En het belangrijkste: collega’s steken de handen voor elkaar in het vuur. Mooi om te zien vind ik dat ze nu zelf vaker met ideeën komen, vervolgens het lef hebben om stappen te zetten en vanuit het management ook de vrijheid krijgen om bepaalde dingen te doen”, besluit Hans.

De integrale aanpak
‌“Je ziet door de integrale aanpak precies wat overal gebeurt. Als werknemer ben je geen onderdeel meer van een clubje, maar van een brancheteam. Het lukt niet meer zo makkelijk om onder de radar door te vliegen”, aldus Manager Werkzoekenden Dienstverlening Ron Spaans.