“Schuldig? Of toch niet….”

Verpleegkundige Petra geeft per ongeluk de verkeerde medicijnen aan de aan Alzheimer lijdende patiënt de heer Jansen. Hierdoor krijgt hij last van hartritmestoornissen. 
Moeten we nu direct met de beschuldigende vinger naar Petra gaan wijzen? Of is er meer aan de hand in deze organisatie? Lees hier verder!

Wat is hier nu aan de hand?

De zorgsector staat al jaren onder druk! Dit leidt tot stress bij de medewerkers in de zorg, waardoor het risico op fouten toeneemt en de kwaliteit van het werk afneemt. 

Verpleegkundige Petra geeft per ongeluk de verkeerde medicijnen aan de aan Alzheimer lijdende patiënt de heer Jansen. Hierdoor krijgt hij last van hartritmestoornissen. De huisarts en de collega’s van Petra begrijpen niet hoe dit komt. Totdat de hoofdverpleegkundige de medicijnvoorraad checkt en vaststelt dat er van de bètablokkers één pilletje te weinig is en van de antihistaminica (tegen zijn hooikoortsallergie) een pilletje te veel… De “schuldige” werd snel aangewezen!

 
 

Soortgelijke situaties als deze komen voor!

De vraag zou alleen niet moeten zijn wie de “schuldige” is, maar hoe we dit soort fouten kunnen voorkomen
Wanneer we deze casus vanuit het MIOO perspectief bekijken, kunnen we de volgende conclusies trekken:
MENS:
de werkdruk is mogelijk te hoog. Door dit soort fouten ontstaat een “vinger-wijs”-cultuur, een onveilige werkomgeving. Kunnen zaken efficiënter, waardoor de werkdruk afneemt en er minder fouten gemaakt worden? Hierdoor zullen de medewerkers zich lekkerder in hun vel voelen. Zij durven meer verantwoordelijkheid te nemen en krijgen meer intrinsieke motivatie.
INFORMATIEMANAGEMENT:
de informatievoorziening is niet effectief genoeg. Kennelijk was onduidelijk welke medicijnen de cliënt diende te krijgen. Kan dit verduidelijkt worden?
ORGANISATIE: 
er was geen proces ingericht voor een vier-ogen controle bij medicijnuitgifte. Alleen achteraf bij de controle van de medicijnvoorraden werd vastgesteld dat iets niet goed is gegaan. Kan het proces aangepast worden, zodat er een vier ogen controle plaatsvindt?
OPLEIDING:
Iedere verpleegkundige die medicijnen mag uitgeven, moet regelmatig bijgeschoold worden en in staat zijn de verschillende medicijnen snel te herkennen. Over welke competenties dient een verpleegkundige te beschikken? Welke opleiding dient een verpleegkundige minimaal te volgen? Welke kennis dient een verpleegkundige actueel te houden?

Wat is hier nu aan de hand?

EPAHS is anders dan andere organisatieadviesbureaus. EPAHS is gericht op het “in SHAPE” brengen van organisaties. EPAHS helpt organisaties toekomstbestendig te worden! Hiervoor hebben wij vele expertises in huis, die zich richten op de pilaren van MIOO (Mens, Informatiemanagement, Organisatie en Opleiding) en de integraliteit van deze pilaren! Wij geloven namelijk dat deze pilaren onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn! 
Wil je weten wat Epahs voor jou kan betekenen?
Meet EPAHS
EPAHS is een team van ervaren specialisten. Wij hebben een unieke formule ontwikkeld die jouw organisatie/bedrijf succesvoller, duurzamer, winstgevender en toekomstbestendiger maakt.
Laat je adviseren

Contact

Locatie Den Helder
‌Willemsoord 29a
‌1781 AS Den Helder

Locatie Nijmegen
‌Stationsplein 26
‌6512 AB Nijmegen

T: 088 - 50 17 100
E: info@epahs.nl

Social Media

Meet the team

EPAHS is er om jouw organisatie te laten groeien. ‌Wij zijn hét organisatie adviesbureau die alle gebieden in balans brengt. 

Bekijk onze specialisten
Vacature